برگزاری سمپوزیوم شهر سلول در دانشکده علوم زیستی

 | تاریخ ارسال: 1400/6/28 | 
سمپوزیوم علمی «یک هفته با سلول» با همکاری شهر سلول دانشگاه خوارزمی و دانشکده علوم زیستی این دانشگاه از امروز شنبه به مدت ۶ روز به صورت مجازی در البرز آغاز شد.
 

رییس دانشگاه خوارزمی در حاشیه آیین افتتاح این سمپوزیوم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به رویکرد جدیدی که در حوزه آموزش و تحقیقات وجود دارد بحث همگرایی، همکاری و مشارکت رشته های مختلف برای پاسخگویی به نیازها و سوال های روز جامعه و حرکت در جهت پاسخگویی به نیازهای فناورانه زندگی بشری موضوع شهر سلول در دستور کار دانشگاه قرار گرفت.

عزیزاله حبیبی هدف از برگزاری این سمپوزیوم را همگرایی رشته های مختلف مربوط به علوم زیستی و IT و رشته های دیگر دانست تا فعالیت هایی رقم بزنند که بتواند در حوزه تولید دارو و دستاوردهای سلولی که بخشی از آن به سلول های بنیادی مربوط می شود و بخشی به سایر حوزه های علوم زیستی است نیازهای درمانی و حوزه های تحقیقات را پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت: در این سمپوزیوم آخرین نظرات و دستاوردهای اساتید در این حوزه به بحث گذاشته می شود و با تشریک مساعی و اولویت بندی، حوزه های پژوهشی نیازهای تحقیقاتی را در این حوزه ساماندهی کرده و در دستور کار فعالیت های دانشجویان و اساتید قرار دهند.

حبیبی با بیان اینکه این سمپوزیوم در ۲ بخش سخنرانی علمی و پرسش و پاسخ و همچنین کارگاه های آموزشی برای دانشجویان برگزار می شود، گفت: در کل قرار است ۶ سخنرانی علمی در این مدت توسط اساتید برگزار شده و در نهایت قرار است نیازهای فعالیت های پژوهشی را در این سمپوزیوم به اعضای هیات علمی و دانشجویان معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: سپس با تبادل نظرهای صورت گرفته این موضوعات در دستور کار اعضای هیات علمی قرار بگیرد و دانشجویان را در جهت اینکه این پروژه ها را در حوزه سلولی به سرانجام برسانند، هدایت کنند.

در نخستین سمپوزیوم علمی شهر سلول قرار است ۲ سخنرانی کلیدی و چهار سخنرانی علمی- پژوهشی برگزار شود که ۲ سخنرانی کلیدی با عناوین شهرسلولی،اهداف و چشم اندازها  و نقش شتاب دهنده در شهر سلول توسط دکتر محمد نبیونی، طراح شهر سلول و رئیس بنیاد نخبگان استان البرز و دکتر امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل شتاب دهنده پرسیس ژن ارائه شود.

کشت سلول و بافت گیاهی، راهی بسوی خوداشتغالی، معرفی سلول های بنیادی، کشت و کاربرد، مفاهیم کشت سلول و استخراج سلول های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان موش، تکنیک های نوین در مهندسی بافت، هم کشتی سلول های محافظ گناد تناسلی با سلول های بنیادی لوله سمینی فروس: مدل بیولوژیکی در درمان ناباروری و تکنیک انتشار از چاهک به منظور بررسی خواص ضدقارچی ترکیبات سنتیک شیمیایی از جمله عناوین کارگاه های آموزشی در این سمپوزیوم می باشد.

عملیات اجرایی ساخت شهر سلول در دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۹۶ به منظور فعالیت ۵۰ شرکت دانش بنیان در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی آغاز شد.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۵، ۲ تفاهم نامه به منظور ایجاد و راه اندازی شهر سلولی در پردیس دانشگاه خوارزمی البرز منعقد شد.
تفاهم نامه اول بین معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تفاهم نامه دوم بین رییس دانشگاه خوارزمی و رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران امضاء شد.
به منظور ایجاد این شهر سلولی ۳ فاز در نظر گرفته شده که فاز اول آن قسمت شتاب دهنده مهندسی بافت که واحدهای فناور را مورد حمایت قرار می دهد، تا این واحدها بتوانند به شرکت های دانش بنیان تبدیل شده و در پارک علم و فناوری مستقر شوند، می باشد.
این بخش که بخش حمایتی و نظارتی برای استقرار شرکت های دانش بنیان است، در فضایی به مساحت ۱۰ هکتار ساخته می شود.
ایجاد فاز دوم این شهر که ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی سلول های بنیادین و پزشکی بازساختی است که یک دهم بودجه مورد نیاز آن توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و مابقی توسط بخش خصوصی تامین می شود.
 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 326 بار   |   دفعات چاپ: 53 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر