برگزاری سمپوزیوم فلورا ایرانیکا در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

 | تاریخ ارسال: 1401/2/24 | 
دانشگاه خوارزمی میزبان نخستین سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا

سمپوزیوم دو روزه بین المللی فلورا ایرانیکا ‌با همکاری سفارت اتریش، المان و‌سوییس در تاریخ‌های ۲۲-۲۳ اردیبهشت در محل دانشگاه خوارزمی تهران در حال برگزاری است.
این برنامه به مناسبت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲) و یادواره تئودور کوچی گیاه شناس اتریشی است که حدود ۱۹۰ سال پیش جهت جمع آوری گیاهان خاص به ایران نیز آمده است.

محورهای این‌ سمپوزیوم شامل  -Botanical history  (تاریخ گیاه شناسی)
Botanical  science (دانش گیاه شناسی)
Herbal medicine    (داروهای گیاهی)
Climate change and its affect on planet تغییر اقلیم و اثر آن بر کره زمین
Sustainability and role of governments   توسعه پایدار و نقش دولتها
 و می باشد.
در این برنامه دانشمندان برجسته این‌حوزه از کشورهای اتریش، المان، سوییس، هندوستان و ایران به سخنرانی خواهند پرداخت.
مراسم افتتاحیه با حضور دکتر حبیبی رئیس دانشگاه، ولف ویترش هایم سفیر اتریش در ایران،  دکتر عبادتی مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی و دبیر اجرایی سمپوزیوم و دکتر قهرمانی نژاد دبیر علمی سمپوزیوم برگزار شد.

دکتر حبیبی رئیس دانشگاه در این سمپوزیوم با ابراز خورسندی از برگزار سمپوزیوم با همکاری  دانشکده علوم زیستی و دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه خوارزمی و سه سفارت جمهوری اتریش، آلمان و سوئیس بر تداوم برگزاری این گونه نشست ها در قالب برنامه ای دوسالانه و در سطح بین المللی تاکید کردند. از نگاه ایشان برگزاری سمپوزیوم سبب گردهم آمدن دانشگاهیان، محققان و بستری برای گفتگوهای معنادار و به اشتراک گذاری ایده ها در موضوعات گیاه شناسی خواهد بود.
همچنین ولف دیتریش هایم سفیر اتریش در ایران ضمن ابراز خوشوقتی از همکاری بین المللی با دانشگاه خوارزمی در برگزاری سمپوزیم یادآور شد همکاری در حوزه گیاه شناسی  به تقویت روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها منجر  می شود و سفر تئودور کوچی به ایران و برقراری روابط رسمی سیاسی بین اتریش و ایران را از مصادیق آن برشمرد. ایشان ضمن ابراز تمایل به گسترش روابط علمی بین نهادهای پیشرو مانند موزه تاریخ طبیعی وین و دانشگاه خوارزمی از لزوم همکاری در فعالیت های مشترک با زمینه های مورد توافق سخن گفتند.


دکتر عبادتی دبیر اجرایی سمپوزیوم برگزاری چنین رویدادی را در دانشگاه خوارزمی ارزشمند و قابل توجه دانستند و این رویداد را کلیدی برای همگرایی بین المللی برای مبادله و گسترش تجربیات و اطلاعات فنی در زمینه های مرتبط با گیاه شناسی، گیاهان دارویی، تغییرات اقلیمی  و سایر موضوعات مورد علاقه برشمردند و اهمیت چنین رویدادهایی را برای دانشگاهیان و دانشمندان یاداور شدند. ایشان ضمن اشاره به نامگذاری سال ۲۰۲۲ به نام سال جهانی علوم پایه و توسعه پایدار به نقش مثبت همکاری های بین المللی در رسیدن به این اهداف اشاره کردند.
دکتر قهرمانی نژاد دبیر علمی سمپوزیوم هم ضمن ابراز خرسندی از حضور شرکت کنندگان از طیف های مختلف جامعه علمی در سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا حفظ تنوع زیستی گونه های گیاهی و رشد دانش گیاه شناسی را مستلزم شتاب گرفتن تحقیقات گیاه شناختی و کاستن از سرعت تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی،  گرمایش زمین و سایر عوامل مخرب بوم شناختی دانستند و بر اهمیت مطالعات بین المللی هماهنگ و همگرا بین نهادهای دانشگاهی و تحقیقاتی تاکید کردند.
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 407 بار   |   دفعات چاپ: 63 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر