فصل نو در خدمت (3) وزیر عتف: دانشگاه خوارزمی ریشه آموزش عالی کشور ما است...

 | تاریخ ارسال: 1401/11/4 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، دوشنبه سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ آئین تکریم و معرفی ریاست دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای ادواری دانشگاه، معاونان، مدیران، کارکنان و دانشجویان... در تالار ابوریحان (تهران) برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام محمد باقر علیه السلام و خیر مقدم به حاضرین در جلسه گفت: شایسته است که بیانات مقام معظم رهبری، سیاست های کلی نظام، اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و از فرصت های بسیار محدود دنیا بیشترین فایده و بهره را ببریم.
در ادامه دکتر عزیزالله حبیبی رئیس پیشین دانشگاه خوارزمی به ارائه گزارشی از فعالیت هایی که در چهار سال گذشته در این دانشگاه صورت گرفته، پرداخت.
رئیس سابق دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: تلاش من در هیئت رئیسه این بود که امانت دار خوبی باشم و کم فروشی نکنم و در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه کار کنم. شاید تنها کسی باشم که با ۷-۸ مدیریت دانشگاه تاکنون همکاری داشتم و این فرصتی بود که خداوند به من ارزانی داشته است تا در جهت ارتقای دانشگاه آن را صرف کنم.
وی در ادامه به تشکیلات دانشگاه خوارزمی اشاره و تصریح کرد: در این مدت ساختار تشکیلاتی دانشگاه بازآرایی شد و ما در این زمینه دو مصوبه به هیئت امنا ارائه دادیم. حبیبی تأکید کرد: دانشگاه خوارزمی طی سه سال گذشته دارای تشکیلات شد. همچنین بنیاد خیرین حامی دانشگاه فعال شد که می تواند در راستای اهداف دانشگاه به دانشگاه خوارزمی کمک کند.
ایشان افزود: یکپارچه‌سازی واحدهای این مرکز آموزشی با هدف کاهش تردد، هزینه‌ها، وقت و انرژی در این دوران شکل گرفت. همچنین مصوبه درباره بازآرایی تشکیلات دانشگاه داشتیم و آن را به به ثمر رساندیم.
رئیس سابق دانشگاه خوارزمی گفت: موزه آموزش عالی و مفاخر دانشگاه راه­اندازی شد و ما اکنون امکانات دو موزه را دارا هستیم که با کمک وزارت علوم می توانیم فاز یک آن را راه اندازی کنیم. در واقع این موزه شامل وسایلی است که تاریخچه آموزشی هستند و به ۶۰-۷۰ سال گذشته باز می گردند. در این مدت سیستم فناوری اطلاعات دانشگاه ارتقاء یافت و ۷ هزار نفر به صورت همزمان می توانند از آموزش مجازی برخوردار باشند.
حبیبی ضمن تشکر از وزیر علوم اظهار داشت: با کمک شخص وزیر علوم توانستیم ۱۷۰ میلیارد تومان در سفرهای استانی برای ۷ پروژه دانشگاه اعتبار دریافت کنیم. همچنین با همراهی وزیر علوم، زمین دانشگاه از طرح جهش ملی مسکن مستثنی شد.
در ادامه دکتر حسن بیگی رییس دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: خداوند متعال را سپاس می گویم که در آستانه چهل و چهارمین دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی نعمت خویش را بر این بنده خود ارزانی کرده و فرصتِ بزرگ خدمت به جامعه فرهیخته دانشگاهی که دل را به دانش برافروخته اند، عطا فرمود و در دانشگاه خوارزمی به پاسداشت و تعالی امانت الهی و میراثِ علمی و فرهنگی گرانبهایی از میهن اسلامی موظف کرد.
وی با بیان اینکه، دانش و معرفت مواهبی الهی و فضایلی گرانمایه و معنابخش در زندگی انسانند و البته در عصر حاضر مولفه ای اساسی در کسب و حفظ اقتدار و جایگاه ملی و بین‌المللی کشورها محسوب می شوند، افزود: در این میان، دانشگاه نهادی بی بدیل و موثر در پیشرفت دانش و معرفت و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد و آیینه تمام نمای هر کشور است.
دکتر حسن بیگی ادامه داد: در سپهر علمی میهن عزیزمان ایران، دانشگاه خوارزمی ستاره­ای تابان و دیرین با سابقه ای بیش از یکصد سال است و نخستین نهاد آموزش عالی در ایران شناخته می‌شود.
وی گفت: تغییر نام های دانشگاه خوارزمی در ادوار مختلف از «دارالمعلمین مرکزی» به «دارالمعلمین عالی» و از «دانشسرای عالی» به «سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی» و سپس «تربیت معلم» و سرانجام «خوارزمی» همچنان که یادآور دوام و دیرینگی این نهاد و اصالت فرهنگی و علمی آن است، ترجمان سرگذشتی پُر فراز و فرود و مقام های ممدود و مشحون از احوال و وقایعی گوناگون است.
رئیس دانشگاه خوارزمی در ادامه با بیان اینکه، این دانشگاه از ظرفیتی یگانه و موقعیتی خاص در تهران و استان البرز برخوردار است، تاکید کرد: در صورت هدف گذاری و برنامه ریزی و اهتمام و تلاش بی وقفه استادان و همکاران و دانشجویان عزیز به فضل الهی می تواند از روزمرگی خارج شود و با حضور مؤثر در چرخه تولید علم و فناوری بین المللی و جهان اسلام به دانشگاهی معتبر در تراز بین المللی و ایفاگر نقشی فعّال و تاثیرگذار در پیشرفت کشور ارتقا یابد و با تقویت عناصر هویت ساز، پایه و منزلتی شایسته انقلاب اسلامی کسب کند.
ایشان در عین حال ملتزم این هدف را بازنگری در رویکرد، مأموریت، محتوا و ساختار دانشگاه خوارزمی در تمامی سطوح دانست و افزود: در این راستا لازم است شورای برنامه ریزی راهبردی متشکل از همکاران اندیشمند و صاحبِ فکر در دانشگاه تشکیل شود تا با شناخت ظرفیت ها و توانمندی ها و موقعیت دانشگاه و تعریف مأموریت اختصاصی دانشگاه خوارزمی در دو پردیس تهران و کرج و همچنین واکاوی وضعیت فعلی و چالش‌های موجود، به ارایه راهکارهای عملی پرداخته و با رصد دایمی مراحل پیشرفت، رشد متوازن و همه جانبه در ابعاد علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و موجبات ارتقای دانشگاه را در تراز فرهنگ و تمدن پیشرو اسلامی فراهم سازد.
دکتر حسن بیگی افزود: در این راه، توجه به فناوری‌های نیازمحور، مزیت‌محور و اولویت‌محور با تأکید بر علوم انسانی تحوّلی؛ ارتقای توانمندی دانشگاه در شناسایی و حل مسائل راهبردی در چالش پذیری و تعامل با جامعه؛ مرجعیت علمی و توسعه اثربخش و الهام‌آفرین همکاری‌های علمی در سطح منطقه‌ای و جهانی؛ عبور از الگوی دانشگاه‌محور به الگوی جامعه‌محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه اسلامی؛ تقویت ارتباطات هم‌افزا و همگرا با نهادهای فرهنگی و علمی و دیگر دانشگاه ها و سرانجام تأمین و متنوع‌سازی منابع مالی دانشگاه‌ از مهمترین مسایل پیش روی ماست که برای پیاده سازی آن نیاز به عزمی استوار، بینشی دقیق، تلاشی مضاعف و پیگیریِ مداوم است.
ایشان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه «دانشگاه محل رشد علمی و جایگاه انسان سازی و پرورش انسان‌ها و تحویل آنها به جامعه است.» افزود: نقش و وظیفه اصلی و اساسی همه ما معلمی و کشف و پرورش استعدادهای علمی و فرهنگی در جهت تحقق آرمان های بلند انقلاب اسلامی است.
رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه، دانشگاه خوارزمی در پیشینه تاریخی خود همواره پرچمدار تعلیم و تربیت بوده است، افزود: در دانشگاه با جوانان برگزیده کشور سر و کار داریم و وظیفه داریم تمام سعی خود را بکار گرفته و با مهیّا کردن محیطی سالم، آرامش بخش، علمی، متجلّی به فضایل و مکارم اخلاقی و معنویت اسلامی و توأم با تلاش و خلاقیّت و نشاط و سلامت، زمینه شکوفایی و رشد و بالندگی استعدادهای جوان را فراهم کنیم و با آموزش صحیح و صیانت و تکریم دانشجویان، بسترساز آیندهای روشن و درخشان برای میهن اسلامی خود باشیم.

وی گفت: حوادث و وقایع ناهنجار چند ماهه اخیر در کشور و دانشگاه ها به روشنی مویّد کم توجهی به امر مهم تربیت و تزکیه در کنار تعلیم و آموزش دانشجویان در ادوار گذشته است و اینک برای جبران و ترمیم صدمات و لطمات متأثر از تغافل ها و ناکارآمدی ها و اتلاف فرصت های پیشین باید با برنامه ریزی در ابعاد و وجوه مختلف و تلاش مجدّانه در مسیر جهادِ تبیین، حرکتی هوشمندانه، روزآمد، اثربخش و پُرشتاب را در پیش گرفت.
دکتر حسن بیگی تاکید کرد: دانشجویان باید در دوره تحصیل خود در دانشگاه، با تعالیم و آموزه های بلند اسلامی آشنا شوند و سبک زندگی اسلامی-ایرانی را تجربه کنند و از بینش و بصیرت دینی، فرهنگی و سیاسی لازم برخوردار شوند تا در آینده در قامت متخصصان و مدیرانی کاردان و متعهد آن را به سطوح مختلف جامعه انتقال و اشاعه دهند. لازمه این کار برخورداری از استادانی دانشمند، متدین، انقلابی، محقق و مولد علم نافع، کارامد و تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب است و برای تحقّق این منظور لازم است در تمام ارکان دانشگاه بازنگری و تغییر رویکرد صورت گیرد.
ایشان بیان کرد: در بخش آموزش باید تدوین برنامه‌های آموزشی و تهیه سازوکارهای لازم بر اساس موازین اسلامی و در جهت حفظ و ارتقای علم و فناوری های نوین و تاکید بر آموزش و تقویت خلاقیّت و نوآوری در علم و رشد مکارم اخلاق و فضایل انسانی باشد و با احتراز از نظام آموزشی عرضه‌محور و حرکت در جهت آموزش تقاضامحور از آموزش متمرکز بر توسعه کمّی، تخصص‌بسنده و فردمحور به سمت تربیت و پرورش متمرکز بر پیشرفت کیفی، ظرفیت اشتغال‌زایی، اخلاق‌مدار با معرفت دینی و مسئولیتپذیری اجتماعی و خانواده‌محور حرکت کرد.
رئیس دانشگاه خوارزمی، تشکیل شبکه دانش آموختگان و استقرار نظام گردآوری و پایش آمار و اطلاعات وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان در رشته‌های مختلف و انتشار پیوسته آن، به‌منظور فرهنگ‌سازی در میان دانشجویان برای جذب دانشجویان جدید و تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مورد نیاز کشور از دیگر ضروریات حوزه آموزش است.
وی افزود: در بخش پژوهش، تغییر از رویکرد معطوف به توسعه صرفاً کّمی دانشگاه به رویکرد کیفیِ نیازمحور، مزیت‌محور و اولویت‌محور حیاتی است. جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی، توسعه و ارتقای زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات، پیشرفت و ارتقای کیفیت و هدفمند کردن پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، تسهیل و توسعه هدفمند و برنامه‌محور همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی، ساماندهی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی، رشد کیفی و کاربردی نشریات علمی، توجه جدّی به حوزه‌های میان رشته‌ای و اهتمام جدی به توسعه فناوری و تمرکز بر اثربخشی شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسایل اساسی کشور از دیگر ضروریات این حوزه است.
حسن بیگی ادامه داد: در این زمینه، بیش از هر چیز به تأمین منابع مالی متنوع نیاز داریم که بخشی از آن باید با نهادهای حمایتی داخلی، بخشی در تعامل با صنایعِ های‌تک و بخشی با توسعه تعاملات پژوهشی بین‌المللی محقق شود.
وی گفت:‌ در بخش اجتماعی تسهیل‌، تشویق و ترویج الگوهای خدمت داوطلبانه دانشجویان، دانش‌آموختگان، اعضای هیأت علمی، تشکل‌ها و گروه‌های سازندگی و جهادی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری، کارآفرینی، صنعتی و کشاورزی با رویکرد مبارزه با بی‌عدالتی‌ها و محرومیت‌ها و افزایش دسترسی محرومان به فرصت‌ها و امکانات رشد و شکوفایی و افزایش فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت اجتماعی و بسیج ظرفیتهای دانشجویی در خدمت رسانی جهادی به مردم و همچنین ارتقای جایگاه ورزش عمومی و سلامت‌محور و دسترسی و بهره مندی دانشجویان و همکاران به ورزش همگانی و شناسایی استعدادهای قهرمانی از اهم اهداف پیشرو است.
رئیس دانشگاه خوارزمی همچنین گفت: در بخش اداری، حرکت در جهت تجلی فرهنگ اسلامی و انقلابی در نظام اداری؛ ارتقای کارایی، شفافیت و سلامت نظام اداری همراه با رضایت‌مندی و حفظ حقوق مراجعه کنندگان؛ ساماندهی یکپارچه و مبتنی بر خدمت و ساختار چابک بر اساس روش‌های کارآمد و اثربخش بر بستر فناوری‌های نوین، روزآمد و هوشمند؛ شایسته سالاری و عدالت گستری و رفع تبعیض در تصمیم ها و انتخاب ها و انتصاب مدیران و مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی مدیران در برابر عملکرد خود؛ توجه به بهبود شرایط رفاهی و معیشتی کارکنان و استادان محترم و احتراز از تصمیم گیری بر اساس منافع فردی، محفلی، گروهی و توجه به مصالح و منافع دانشگاه و سرانجام ایجاد فضای انگیزشی توأم با همدلی، ثبات، آرامش بر اساس مکارم اخلاق اسلامی از اهداف مورد نظر خواهد بود.
وی تاکید کرد: نظام مدیریتی که بنده و همکارانم بر اساس آن در دانشگاه خوارزمی انجام وظیفه می کنیم، مبتنی بر مدیریتی خردورز و جهادی است؛ در این مسیر، مکتب شهید سلیمانی و شهیدان دانشمند هسته ای را که مکتبی ولایی و برخوردار از عقلانیت، عمل‌گرایی و معنویت اسلامی است، سرلوحه خود قرار داده و با هنجار عقلانی، روحیه انقلابی، تلاش بی وقفه و پیروی از تعالیم اسلامی و مطابق با فرمایش های مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی کشور، راهبردهای اساسی دولت مردمی و بر اساس برنامه‌های تفصیلی و مدبّرانه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و مشارکت و همکاری استادان، کارکنان و دانشجویان گرامی، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه را برای تحقّق دانشگاه پیشروی اسلامی به کار می گیریم.
حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این مراسم با اشاره به رسالت دانشگاه ها در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: خدمات دانشگاه ها به کشور غیرقابل انکار است. در هر دوره از انقلاب اسلامی تا به امروز هر جا اتفاقی رقم خورده است بار اصلی آن بر عهده دانشگاه بوده است. رسالت دانشگاه در یک نظام و جامعه ای که مدعی سخن نو در عالم امروز است و با انقلاب خاص خود این حرف نو را عرضه کرده است با دانشگاههای دیگر متفاوت است.
ایشان به مخالفت هایی که تاکنون با انقلاب اسلامی توسط دشمنان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: هر چه از انقلاب اسلامی گذشته است این مخالفت ها بیشتر شده است تا فتنه اخیر که از ابتدای پائیز چند ماه کشور ما را درگیر کرد. فتنه بسیار پیچیده ای بود که آخرین برگ از دشمنی دشمن با این جامعه بود.
حجت الاسلام رستمی ادامه داد: این فتنه نشان داد دشمن با کشور قدرتمند ایران با هر شکلی مخالف است. حال در این شرایط این سوال ایجاد می شود که دانشگاهها در این عرصه چه ماموریتی دارند.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان گفت: مقام معظم رهبری با دیدارهایی که با دانشجویان و دانشگاهیان داشته اند مطالباتی را مطرح کرده اند که می توان به اسلامی شدن دانشگاه ها، درگیر شدن دانشگاهها با مسائل کشور، تحقق نقشه جامع علمی کشور، آمایش آموزش عالی، هدفمند شدن مقالات جهت برطرف کردن مشکلات کشور، اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید، تربیت معنوی و فرهنگی دانشجویان، تربیت جوانان با ایمان و با شرف اشاره کرد.
ایشان گفت: اما آنچه ما شاهد هستیم فاصله جدی دانشگاهها با این مطالبات است. تحقق بسیاری از این مطالبات خارج از دسترس آموزش عالی به تنهایی است و باید چند مجموعه کنار هم قرار گیرند تا این مطالبات محقق شود اما ما باید به بخشی که در اختیار دانشگاهها قرار دارند و می توانند این مطالبات را محقق کنند بپذیریم که نیازمند تحول هستیم.
حجت الاسلام رستمی اظهار داشت: اقتضای دانشگاه توجه به اقتضائات جدید است. بنابراین باید در این میان به رشته های میان رشته ای در کنار رشته های قدیمی توجه شود و مجموعه آموزش عالی وظیفه دارد طرح نو، بازخوانی مجدد نیازها و بازآرایی امکانات را داشته باشد.
ایشان گفت: همچنین باید سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی کشور ایجاد شود و این مسئله زمانی محقق می شود که ما استاد باورمند و معتقد به تحول و همچنین برنامه تحولی داشته باشیم.
در ادامه دکتر زلفی گل با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای سلامت گفت: دانشگاه خوارزمی اساتید دانشمندان و برجسته ای در داخل خود دارد و از بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی برخوردار است و این‌ها بسترهایی است که روسا و مسئولان قبلی فراهم کرده اند و باید فرزند خلفی برای آن‌ها باشیم و مدیری موفق است که محکم املاک مادی و معنوی دانشگاه را صیانت کند.
ایشان تاکید کرد: من شهادت می دهم دکتر حبیبی (ریاست پیشین دانشگاه خوارزمی) بارها برای صیانت از زمین های دانشگاه در استان البرز به وزارت علوم مراجعه کرده و با سماجت امکانات دانشگاه را حفظ کرد، دکتر حسن بیگی (رئیس دانشگاه خوارزمی) نیز به همان صورت مراقب امکانات و املاک دانشگاه‌ها است.
وزیر علوم گفت: برخی نمی توانند ببینند که دانشگاه‌ها چند متر زمین خالی دارند در صورتی که این زمین برای برنامه توسعه دانشگاه‌ها و برای آیندگان است. برخی افراد علیرغم اینکه فارغ التحصیل دانشگاه هستند نسبت به آن بی مهری می کنند. وی افزود: من مطمئن هستم که دکتر حسن بیگی همچون دکتر حبیبی از کیان مادی و معنوی دانشگاه صیانت می کنند.
زلفی گل همچنین به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: بودجه دانشگاه خوارزمی در لایحه ۱۴۰۲ رشد خوبی داشته است.
وزیر علوم در ادامه از ریاست دانشگاه درخواست کرد که سالانه در همایشی بازنشستگان و کارمندان دانشگاه را دعوت کرده و از وضعیت آنها باخبر باشد چرا که ما همه در آموزش عالی همه از یک خانواده هستیم و باید از وضعیت یکدیگر اطلاع داشته باشیم. باید بدانیم که فارغ التحصیلان ما اکنون کجا هستند و چه کاری انجام می دهند. شاید برخی از این فارغ التحصیلان امکاناتی داشته باشند که دانشگاهها بتوانند از آن امکانات استفاده کنند و هنر رئیس یک دانشگاه این است که انسجام دانشگاه را حفظ کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه «نوآوری در بازار دانش به عنوان سکه محسوب می‌شود»، تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به علم پذیری و نوپذیری جامعه کمک کنند؛ چرا که جامعه سنتی در برابر علم جدید مقاومت می‌کند. پیشرفت کشور مرهون تلاش های دانشگاه است به همین دلیل دشمن همواره تلاش می کند دانشگاه را از ما بگیرد. وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاهیان و علم، به گفته رهبری، افتخار ما هستند.
در پایان مراسم از روسای ادواری دانشگاه تقدیر و تشکر بعمل آمد و حکم ریاست دکتر حسن بیگی توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایشان اهدا گردید و از زحمات دکتر حبیبی در دوران تصدی این سمت قدردانی شد.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1277 بار   |   دفعات چاپ: 98 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر